The Real Academia de San Fernando, Cesare Ripa and foundational allegories

Authors

  • María Jesús Rey Recio Independent researcher

DOI:

https://doi.org/10.53786/academia.3

Keywords:

Antonio González Ruiz, iconography, eighteenth century, Preparatory Board

Abstract

The Real Academia de San Fernando’s archive retains many of the pictorial representations created to celebrate the academy’s foundation back in the C18th. A critical re-reading of these sources, especially the “Noticia de las pinturas que posee la Real Academia […]” (List of the Academy’s holdings) has shed new light and given new insights from an iconographical point of view while also bringing out the importance of Cesare Ripa’s allegories and helping to reinterpret their meaning.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Bar, Virginia (2003) : La Peinture allégorique au Grand Siècle, París : Faton.

Baudoin, Jean (1643-1644). Iconologie ou explication nouvelle de plusieurs images, emblèmes et autre figures hiéroglyphiques des Vertus, des Vices, des Arts et des Sciences, des Causes naturelles, des Humeurs différentes et des Passions humaines, Paris : Chez Mathieu Gillemont, 2 vols.

Baudard, Jean Baptiste (1759) : Iconologie tirée des divers auteurs, ouvrage utile aux gens de lettres, aux poëtes, aux artistas et généralment à tous les amateurs des Beaux-Arts, Parma : Philippe Carmignani, 3 vols. Frances e italiano.

Bédat, Claude (1974) : L’Académie de Beaux Art de Madrid 1744-1808, Toulouse : Le Mirail.

Ceán, Juan Agustín (1800): Diccionario histórico de los más ilustres profesores de la Bellas artes en España. Madrid: Viuda de Ibarra. Reedición facsímil, 1965. 6 vols.

Conde de la Viñaza (1889): Adicciones al diccionario histórico de los más ilustres profesores de las bellas artes en España, Madrid: Tipografía de los Huérfanos, 4 vols.

Espinós, Adela (2005): José Camarón Bononat (1731-180). Catálogo exposición Museo de Bellas Artes de Castelló. Valencia: Generalitat Valenciana.

Luis, Regina (2014): “Las representaciones alegóricas de la Real Sociedad Económica aragonesa de Amigos del País”, Zaragoza: Universidad de Zaragoza, pp. 235-244.

Miquel, Carmen (1986): Manuel i Francesc Tramullas, pintors, Barcelona: Universitat de Barcelona, 2 vols. Tesi de llicenciatura inédita. UB. Signatura T 1403. Muro, Antonio (1961): Apuntes para la historia de la Academia de Bellas Artes de Sevilla, Sevilla: Imprenta Provincial, Sevilla.

Orellana, Marcos Antonio (1961): Biografía pictórica valentina o Vida de los pintores, arquitectos, escultores y grabadores valencianos. (2º ed. Xavier Salas), Valencia: Ayuntamiento de Valencia.

Pérez Samper, María Ángeles (2011): “La imagen de la monarquía española en el siglo XVIII”, Obradoiro de Historia Moderna, nº 20, pp. 105-139:135. DOI: https://doi.org/10.15304/ohm.20.9

Portús, Javier (2016): Metapintura. Un viaje a la idea del arte en España, Madrid: Museo Nacional del Prado.

Rey, María Jesús (2019): La huella de Cesare Ripa en la pintura alegórica española del siglo XVIII, Barcelona: Universidad de Barcelona, Tesis doctoral inédita.

Ripa, Cesar, (1987): Iconología de Cesar Ripa, traducción por J. Barja y Y. Barja; e introducción de Adita Allo Manero, Madrid: Ediciones Akal, 4 º ed. 2007, 2 vol.

Vicini, Maria Lucrezia (2008): Il collezionismo del Cardinale Fabrizio Spada in Palazzo Spada, Roma: Markonet.

Published

2022-03-29

How to Cite

Rey Recio, M. J. (2022). The Real Academia de San Fernando, Cesare Ripa and foundational allegories. Academia. Boletín De La Real Academia De Bellas Artes De San Fernando, (122-123), 85–103. https://doi.org/10.53786/academia.3

Issue

Section

Artículos