A silver container for the 1931 Spanish Constitution
DOI:
https://doi.org/10.53786/academia.7Keywords:
Juan José, Ricardo de Orueta y Duarte, Luis Espuñes, Matilde Espuñes, Spanish silverware, art deco, decorative artsAbstract
After the 1931 Constitution was passed, the Congreso de los Diputados (lower house of Spain's parliament) decided to commemorate the event by commissioning a circular format edition and its corresponding compact-like silver container. This article traces the history of this container in the 90 intervening years, from its first designs right through to today's assessment of its worth as a symbolic object. It also presents Juan José as the Madrid artist who signed the work.
Downloads
References
Andueza Unanua, Pilar (2010): “Piezas de la Joyería Ansorena en los templos guipuzcoanos”. En: J. F. Rivas Carmona (coord.), Estudios de platería. San Eloy 2010. Murcia: Universidad de Murcia, pp. 61-75.
Azcue Brea, Leticia (1994). La Escultura en la Real Academia de Bellas Artes de San Fernando. Catálogo y Estudio. Madrid: Real Academia de Bellas Artes de San Fernando.
Cabañas Bravo, Miguel (2014): “Ricardo de Orueta, guardián del arte español. Perfil de un trascendente investigador y gestor político del patrimonio artístico”. En: Bolaños Atienza, María/ Cabañas Bravo, Miguel (eds.). En el frente del arte. Ricardo de Orueta, 1868-1939. Madrid: Acción Cultural Española, pp. 20-79.
Catálogo de la Primera Muestra de Arte Ornamental de la Asociación Profesional de Artes Decorativas (1935). Madrid: Talleres Tipográficos Plutarco.
Capdepont, Margarita (1978): “La Constitución ‘circular’ de 1931. Una rareza bibliográfica”. En: Los Domingos de ABC, Suplemento semanal, 10 de diciembre de 1978, pp. 32-33.
Constenla, Tereixa (2013): “El archivo de Negrín vuelve del exilio”. En: El País, 14 de diciembre de 2013.
Cruz Valdovinos, José Manuel (2010): “Romano (hacia 1830-1896) y Héctor (hacia 1853-1910) Marabini, joyeros en Madrid”. En: J. F. Rivas Carmona (coord.), Estudios de platería. San Eloy 2010. Murcia: Universidad de Murcia, pp. 221-234.
Cruz Yábar, Almudena /Cruz Valdovinos, José Manuel (2019): “Noticias sobre plateros y joyeros activos en Madrid alrededor de 1900”. En: Anales del Instituto de Estudios Madrileños, L, Madrid: CSIC, pp. 123-142.
Directorio de fundaciones. Vol I. Fundaciones Docentes, de Investigación y Deportivas (1997). Madrid: Ministerio de Educación y Cultura, Secretaría General Técnica. Disponible en: https://www.libreria.culturaydeporte.gob.es/libro/directorio-de-fundaciones-vol-i-educacion_3194/.
Guía industrial y artística del Centro: Madrid, Ávila, Ciudad Real, Cuenca, Guadalajara, Segovia, Toledo (1931-1932). Madrid: Editorial Rivadeneyra.
Herradón Figueroa, Mª Antonia (2006). “Raros y olvidados. Dos archivos fotográficos de artistas en el Museo del Traje. Centro de Investigación del Patrimonio Etnológico”. En: Amador Carretero, Pilar/ Robledano Arillo, Jesús / Ruiz Franco, Rosario (eds.). Cuartas Jornadas Imagen, Cultura y Tecnología, Madrid: Universidad Carlos III, Editorial Archiviana, pp. 61-69.
Herradón Figueroa, Mª Antonia (2011). Sobre el arte y el artista. Juan José García (1893-1962). Tesis doctoral inédita. Universidad Complutense de Madrid.
Herradón Figueroa, Mª Antonia (2014): “Las joyas de Juan José García, un artista raro y olvidado”. En: J. F. Rivas Carmona (coord.), Estudios de Platería. San Eloy 2014. Murcia: Universidad de Murcia, pp. 219-231.
Herradón Figueroa, Mª Antonia (2015): “Artes decorativas para tiempos modernos (1919-1936).
Juan José y La Exposition Internationale des Arts Décoratifs et Industriels Modernes, París 1925”. En: Patrimonio Cultural de España, 10. Madrid: Ministerio de Educación, Cultura y Deporte. Secretaría General Técnica. Subdirección General de Documentación y Publicaciones, pp. 47-58.
Herradón Figueroa, Mª Antonia (2018): “Artes decorativas para tiempos modernos (1918-1936).
Juan José y el cubrerradiador”. En: Res mobilis. Revista internacional de investigación en mobiliario y objetos decorativos, 8. Oviedo: Universidad de Oviedo, pp. 82-101.
Laborda, Lucía (2013): “La Fundación Pablo Iglesias recibe un ejemplar octogenario de la Constitución de la Segunda República. Un ‘tesoro oculto’ en las Cortes franquistas”. En: El Siglo, 1012, Madrid, pp. 24-25.
Martín, Fernando A. (1990). 150 años Platería Espuñes (1840-1990). Madrid: Luis Espuñes.
Piquero López, Mª de los Ángeles Blanca y Salinero Moro, Mª del Carmen (1988): “Inventario de la colección de medallas de la Real Academia de Bellas Artes de San Fernando”. En: Academia, Boletín de la Real Academia de Bellas Artes de San Fernando, 66, Madrid, pp. 257-362.